Як оформити пенсію, перебуваючи за кордом
Як оформити пенсію, перебуваючи за кордоном
Українці, які через війну виїхали за межі своєї держави і досягли пенсійного віку, можуть оформити та отримувати пенсію, перебуваючи за кордоном. На жаль, далеко не кожен з українців, які виїхали за кордон, має можливість повернутись на територію України для оформлення української пенсії. Саме тому урядом, враховуючи потребу забезпечення українських вимушених мігрантів належним їм пенсійним забезпеченням, було розроблено механізм дистанційного оформлення українських пенсійних виплат.
Для цього потрібно зайти на веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України та вибрати вкладку «Заява про призначення пенсії», ознайомитись з інформацію на екрані та перейти за посиланням «Вхід».
Увійти до особистого кабінету можна за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
Нерідко громадяни запитують, чи можна здійснити вхід за допомогою «Дія.Підпис». Дія.Підпис являє собою кваліфікований електронний підпис, який можна використовувати для підписання документів при замовленні послуг у мобільному застосунку та на порталі Дія. Мінцифра зараз працює над розширенням кола можливостей Дія.Підпису. Тому, у випадку, якщо є потреба подати заяву про призначення пенсії в електронній формі через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, – необхідно отримати КЕП у іншого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг (це може бути, зокрема, Інформаційно-довідковий департамент ДПС, Акціонерне товариство комерційний банк “ПРИВАТБАНК” , Акціонерне товариство “Державний ощадний банк України”, тощо).
Після входу в особистий кабінет необхідно виконати наступні дії:
Крок 1: у розділі «Щодо пенсійного забезпечення» обрати вкладку «Заява на призначення пенсії», погодитись на дистанційне інформування, обравши спосіб отримання повідомлень про обробку заяви. Далі обрати «Продовжити» та вид пенсії, наприклад, «Пенсія за віком»;
Крок 2: заповнити анкету та надати згоду на передачу та обробку своїх персональних даних;
Крок 3: прикріпити скан-копії документів, перелік яких буде наведений перед формуванням заяви.
Після цих етапів на екрані з’явиться повна форма заяви про призначення пенсії. У разі потреби внесені до заяви дані можна відредагувати. Завершення всіх операцій – заява підписується за допомогою КЕП та відправляється до ПФУ натисканням кнопки «Підписати та відправити до ПФУ».
Під час подачі заяви про призначення пенсії за віком дистанційно можуть знадобитись такі документи:
- паспорт;
- реєстраційний номер платника податків (ІПН);
- трудова книжка та документи, що підтверджують стаж (у випадку відсутності трудової книжки чи записів у ній);
- військовий квиток;
- довідка про заробітну плату до 01.07.2000 року;
- довідка про пільговий характер роботи (за наявності пільгового стажу);
- диплом або документ, що підтверджує періоди навчання на денній формі.
Про стан обробки заяви та ухвалене рішення щодо призначення пенсії, Фонд повідомить в обраний клієнтом спосіб.
Трапляються випадки, коли в трудовій книжці або в архівній довідці, зокрема про розмір заробітної плати, допущено помилку в написанні прізвища чи ім’я. В такому випадку органи ПФУ вже не зможуть у передбаченому законом порядку зарахувати ці періоди роботи до трудового стажу людини. Відтак, з метою захисту прав, зокрема права на призначення пенсії та справедливого її розміру, необхідно буде звернутись до суду.
Безумовно, дистанційне оформлення пенсії значно полегшує життя українським громадянам за кордоном, однак сам факт призначення української пенсії дистанційно не дозволить її отримувати, якщо у пенсіонера не буде активного рахунку в українському банку. Але вихід і тут є – низка українських банків наразі надає можливість відкрити банківський рахунок дистанційно без особистої присутності клієнта.
Додаткову інформацію з цього питання можна отримати звернувшись до Глибоцького бюро правової допомоги Чернівецького МЦ БВПД за адресою смт. Глибока, вул. Борцям за волю України, 2а або телефонуйте за номером 2-41-40. Також можна скористатися послугою Skype набравши «Глибоцьке бюро правової допомоги», або «hlybotske@legalaid.cv.ua».
Як отримати правову допомогу дистанційно:
- зателефонувати на безкоштовний номер системи надання безоплатної правової допомоги 0 800-213-103;
- поставити питання в повідомленні на електронну адресу Бюро hlybotske@legalaid.cv.ua;
- написати на електронну пошту найближчого місцевого центру (адреси можна дізнатися на сайті системи БПД https://www.legalaid.gov.ua/.
- скористатися правничою вікіпедією WikiLegalAid https://wiki.legalaid.gov.ua.